Per Arne Glorvigen

Bandoneon


Slik vi opplevde Per Arne Glorvigen i både 2006, 2011, 2016 og 2018, kan det være vanskelig å fatte at bandoneonen var et lykketreff for den 25-årige karen fra Dovre som hadde studert ved musikkhøgskolen i Oslo, dro til Paris – og traff den argentinske bandoneon-maestroen Juan José Mosalini. Da gikk det naturlig nok i tango, men Glorvigen har strukket seg langt videre med å spille alt fra barokk via kletzmer og pop til samtidsmusikk. Pluss egne verk. Dessuten har komponister fra mange land skrevet konserter for ham. Han har samarbeidet med tallrike musikere og ensembler. Mest av alle, med fiolinisten Gidon Kremer; de to har laget fire CD-er og spilt bortimot 100 konserter sammen. På den første innspillingen av egne verk, «Paris, Buenos Aires, Chicago», var Andreas Brantelid og det norske kammerorkester med.


Having completed his studies at the Norwegian academy, the 25-year old moved to Paris – where he met fate in the person of Argentinian bandoneon maestro Mosalini. Studies with Mosalini intensified his determination to become a professional bandoneonist, strengthened even further through meetings with legends such as Piazolla, Pugliese, Salgán, and Horacio Ferrer. But his most important collegue has been violinist Gidon Kremer; together they have recorded four CD’s and played nearly 100 concerts around the world. Glorvigen has expanded the bandoneon  repertoire to include everything from baroque via kletzmer and pop to contemporary music. In addition to his own works, several composers have written concerts for him. He has also worked as an entertainer and comedian, with language sketches as a speciality.

Forrige
Forrige

Øyvind Gimse

Neste
Neste

Christian Ihle Hadland