– HJERTELIG VELKOMMEN –

Vi gleder oss over å igjen kunne ønske velkommen til en festival spekket med fabelaktige musikere fra inn- og utland fordelt på hele 25 konserter. Det blir store konserter, intime konserter, familieforestillinger, en heidundrende pubrunde og fagprat.

I år skal vi fordype oss i komponister i eksil. Eksil har noe tungt og mistrøstig over seg, og er det noe vi behøver mer av nå? Svaret er enkelt: Nei. Så derfor skal vi i all hovedsak fordype oss i det lykkelige eksil. Händels krøsusliv i England, Antonin Dvoraks vennlige år i USA, Joseph Haydns tilfredse tilværelse på Esterhazy-slottet i Ungarn hvor han blomstret i ensomhet. 

Noen komponister levde i et indre eksil, en praktfull drømmeverden hvor omgivelsene syntes totalt irrelevante for skaperkraften. Komponister som Schubert og Sjostakovitsj kan stå som eksempel på dette. For ikke å snakke om Beethoven, i påtvungnet avsondrethet.

Vi kommer likevel ikke fra det faktum at eksilet ikke er lystbetont. Det sterkeste eksempelet på det er uten tvil Messiaens gripende "Kvartett til tidens ende", komponert i tysk krigsfangenskap og urfremført utendørs en iskald vinterdag 1941.